U ovom dijelu možete naći članke koji daju bolji uvid u svijet Star Treka kao i intervjue sa osobama koje na ovaj ili onaj način imaju veze sa franšizom.

[prilagodi za ispis]

[Zaborav znanstveno fantastične slave]

Prošlo je nešto više od tri godine otkako je snimljena posljednja epizoda serijala Star Trek: Enterprise. Nikad prije ta franšiza nije bila ovoliko krhka. Nikad prije ukidanja Enterprisea nije postojala neizvjesnost vezana za njenu budućnost. Šest serijala i 10 filmova u razdoblju od 1966. do 2005. godine prožeti su, među ostalim, utopijskim idejama o jedinstvu ljudi i suptilnom komentiranju stanja u stvarnom svijetu koje je stvoritelj tog fantastičnog svijeta, Gene Roddenberry namijenio publici. Čovjek od kojeg se očekuje spas Star Treka je Jeffrey Jacob Abrams, dobitnik nekoliko Emmy nagrada i Golden Globea za televizijski serijal LOST, pisac i redatelj brojnih uspješnih serijala i filmova. Oči su uprte u Star Trek, film jednostavnog naziva i radnjom smješten ispred svih do sada prikazanih serijala i filmova, koji će biti ostvaren upravo pod Abramsovom redateljskom palicom.




Radnja u stalnoj petlji

Problema koji su se posljednjih godina javili u franšizi je mnogo i različite su prirode što otežava pristup njihovom rješavanju. Dio problema zasigurno leži u nečem što se zove trajni utjecaj same radnje na likove serijala. Takvog nečeg u Treku nije bilo. Barem ne u dovoljnoj mjeri koja bi eventualno omogućila stvaranje okvira unutar kojega se likovi odista razvijaju od početka prema kraju neke serije. Ograničenje čini i utopijski koncept pod kojim je većina bitnih stvari nekog serijala Trek franšize jednostavno morala biti pozitivna. Za primjer nije problem naći mnoštvo situacija u koje su stavljeni različiti likovi iz bilo kojeg od Star Trek serijala. Prvotno se radnjom postavi nerješiv problem koji očigledno iziskuje žrtvu nekog od glavnih likova za veće dobro. Na kraju se, obično, sve riješi uz nepostojeće ili samo minorne gubitke a nipošto žrtve glavnih likova kako bi se lako pretpostavilo. Ipak, i ljubitelju Star Treka mogu dosaditi takva svojevrsna varanja u radnji jer se sve konstantno vraća na početak, a epizode je zbog toga donekle moguće gledati bilo kojim redoslijedom. Paradoksalno je što bi se uvođenjem neke realne neizvjesnosti u radnju vjerojatno pokvarila ta srž koja Trek čini onim što jest. Mnoštvo je ljubitelja Treka negodovalo kada se lik kapetanice u jednoj od epizoda serijala Star Trek: Voyager odlučio na genocid jedne vrste kako bi spasio svoju posadu i brod. Ta negativna povratna informacija se dogodila upravo zbog narušavanja srži Treka. Srži koja je uzicom vezana za naslijeđe stvoreno od strane Genea Roddenberrya. Jedini serijal unutar franšize koji je imao relativno razrađen razvoj likova i unutar kojega je radnja ostavljala trajan i bitan utjecaj na daljnji razvoj priče bio je Deep Space 9. No, ni taj serijal nije bio posve oslobođen uzice, a pokoji poznavatelj znanstvene fantastike je mogao i još uvijek može uputiti na kontroverze oko sličnosti dijelova radnje iz jednog posve drugog serijala, Babylona 5.


Silazna putanja gledanosti

Još od početka 1992. uočljiv je pad gledanosti Star Treka. Iako bi se to za devedesete godine dalo objasniti pojavom konkurencije, neshvatljivo je zašto je pad nastavljen još više od desetljeća iza i u drugim serijalima. Je li moguće da se Trek nije mogao nositi s konkurencijom koja mu je oduzimala sve veći komad kolača? Teško da je samo to razlog. Problem leži na posve drugoj razini, no ne smije se zaboraviti i na ovu. Bezidejnost u izvedbi i ograničenost naslijeđem je naposljetku uzela maha. Doda li se u tu mješavinu još i loše izvedena komercijalizacija u svrhu dobijanja nove publike dobija se eksplozija pada gledanosti.




Posljednja šansa Treka

Što će učiniti J.J. Abrams u pokušaju da franšizu osovi na noge, teško je reći dok film ne dođe na velika platna i male ekrane. Postoji li neko kompromisno rješenje a da je istovremeno i spasonosno? U svakom slučaju bi bilo pametno poslušati puls publike. No tu opet dolazi do problema u vidu jeftinog nastojanja približavanja široj publici a ne samo okorjelim ljubiteljima. Manny Coto, izvršni producent posljednjeg Star Trek serijala, Enterprise, bio je uvjeren kako je do otkazivanja tog serijala, među ostalim, došlo zbog općeg pada zainteresiranosti publike za znanstvenu fantastiku. Ipak, neki drugi serijali tog žanra naprosto cvjetaju i uživaju veliku gledanost. Koliko god se redatelji trudili, a do sada ih je bilo mnogo, uvijek će postojati ono naslijeđe Treka koje se jednostavno mora ispoštovati kako bi to uopće bio Trek. U slučaju da Abrams napravi nešto potpuno novo a bude prihvaćeno od strane publike, neminovan je i začetak Treka od nule, a ostaje samo pitanje hoće li to biti onaj isti Trek kojeg je stvorio Roddenberry.

23.12.2008 [autor: Denis Jeleć]

ime:
e-mail: (opcionalno)

smile:

smile wink wassat tongue laughing sad angry crying 


| zaboravi me
Content Management Powered by CuteNews





idi na vrh