U ovom dijelu možete naći članke koji daju bolji uvid u svijet Star Treka kao i intervjue sa osobama koje na ovaj ili onaj način imaju veze sa franšizom.

[prilagodi za ispis]

[Star Trek kostimografija]


Jedna od domena kojom je Star Trek obilježio svoje skoro četrdesetogodišnje postojanje, i kojom je na neki način postao stilska cjelina i trend, je takozvana Star Trek moda. Od samih početaka Star Trek je donio jedno sasvim novo poimanje uniforme, dok je civilnoj odjeći dao maštovitu razigranost uvijek se naslanjajući na postojeće etno motive planeta s kojeg je ipak cijeli Star Trek univerzum nastao. Stilisti i dizajneri kostima u Star Treku uvijek su, za razliku od drugih SF filmova i serijala, štovali jedan visoko estetizirani, pomalo classy-militarizirani stil. Jasno je kako je američka mornarica odigrala veliku ulogu u inspiraciji, osobito u pojedinim filmovima, ali je element oštrih i strogih linija koje prate tijelo bio kao nekakvo nepisano pravilo za sve dizajnere koji su radili.

Ljudi koji su obilježili, i na neki način ucrtali glavne odrednice Star Trek mode su William Ware Theiss, koji je radio i stvorio cjelokupni imidž originalne Star Trek serije i filmova, te koji je osvojio cijeli niz nagrada uključujući i jednu nominaciju za Oskara za neki njegov drugi projekt. Theiss je kreirao Star Trek kostime s posebnim žarom, htio je po svaku cijenu dati im notu futurizma, no nije uspio pobjeći tadašnjim modnim "must-be" pravilima. Kroz cijeli TOS se provlači tipični stil 50-tih i ranih 60-tih godina. Poznato je kako su 60-te godine u ženskoj modi obilježile ultra mini suknje s visokim uskim čizmama, a upravo tako su izgledale ženske članice Zvjezdane flote. Originalne uniforme iz TOS-a zaradile su jedan, pomalo podrugljiv nadimak - pidžame. Zbog čega su ove crvene ili žute uske majice ljude neopisivo podsjećale na pidžame jasno je iz prvog pogleda na njih, no svoj veliki talent, i svoju beskrajnu maštovitost William Ware Theiss pokazao je radeći na filmovima, gdje su u svakom od njih uniforme doživjele redizajn, sve više poprimajući pravi mornarički izgled. Theiss nije prezao od pokazivanja ženskih atributa, koliko god to u tadašnje vrijeme televizijska cenzura nije dopuštala, on je uvijek nalazio način istaknuti žensku, ali i mušku seksualnost.

Njegov nasljednik i ujedno čovjek koji je iz temelja promijenio Star Trek vizualizaciju kostima je izuzetno nagrađivan i cijenjeni dizajner Robert Blackman koji je osmislio onaj toliko prepoznatljivi koncept slova v koje se spušta na ramena, a koje se do zadnjih Star Trek produkcija provlači na različite načine. Robert Blackman sa svojom diplomom akademskog umjetnika i svojom nevjerojatnom maštom i prilagodljivošću, bio je čovjek koji je najviše puta radio na Star Trek projektima. Obilježio je sve TNG serijale i filmove, kao i serijale koji su nastali nakon TNG-a. Njegov senzibilitet ide više ka ekscentričnom, dok se uopće ne osvrće na trenutačne modne hitove razdoblja u kojem stvara. Pošto je radio 20 godina na Star Treku, za očekivati je kako bi ga modni trendovi tadašnjice i današnjice upućivali, baš kao i Theissa u smjerove kojima bi trebao razvijati kostime. Međutim, on uopće nije obraćao pozornost na trenutačne modne diktate. Stvarao je jedan poseban futuristički stil, koji je prepoznatljiv ali u isto vrijeme bezbroj puta imitiran i kopiran u drugim projektima. Blackman je fasciniran linijama, ali više od toga fasciniran je egzotičnim materijalima. Ovdje ne govorimo o uniformama koje su standardno rađene od rastezljivih neprirodnih materijala, već o šarolikim civilnim kostimima i izvanzemaljskim rasama. Jedna od drastičnih promjena u standardnoj uniformi, koju je Robert Blackman uveo na vrlo elegantan način, su sivo-crne uniforme napravljene od prirodnog materijala kojem je većinski sirovinski sastav - vuna! Iako je vuna poznata po svojoj izuzetnoj toplini, glumci su s radošću dočekali prirodni materijal, nakon godina i godina poliestera. Blackman je perfekcionist. Kad želi neki određeni materijal često putuje u daleke egzotične zemlje gdje bira materijale koje Paramount skupo plaća, ali mu bez pogovora daje odriješene ruke. Blackman radi vrlo predano, i sudjeluje u izradi gotovo svakog pojedinačnog modela. On nije jedan od onih dizajnera koji svoje nacrte preda krojačima i onda kad oni završe viče na njih kako je to užas i kako su mu upropastili ideju. On sudjeluje u izradi kroz sve faze. Kroz dvadeset godina rada, jasno je kako je razvio posebne odnose s glumcima, i kako je neke od njih posebno često odijevao, pa je prepun informacija kakvi su oni iza scene. Pojedine od njih je trebao satima uvjeravati da im kostimi dobro stoje, dok su pojedini oduševljeno isprobavali svoje kostime i žalili što im Paramount neće dozvoliti sačuvati niti jednu krpicu za uspomenu. Jer sve što se radi pod projektom Star Trek ostaje u "planini".

Zanimljiv je podatak kako je Majel Roddenberry (Lwaxana Troi, kompjuterski glas sa federacijskih brodskih računala, sestra Chapel iz TOS) osnovala obiteljsku tvrtku Lincoln Enterprises u čijem su vlasništvu svi "šnitovi" za izradu Star Trek kostima, te kako ta tvrtka prodaje manuale koji sadrže točne upute kako sašiti originalno odijelo, te također preporuke materijala i boja koje treba koristiti. Tako da fanovi koji žele 100% po sebi iskrojeno odijelo mogu kod ove tvrtke naručiti šnit i odnijeti nekom izvrsnom krojaču, jer sva Star Trek odijela su daleko od jednostavnih.

Paramountov službeni site www.startrek.com organizira redovite chat sesije za obožavatelje s nekim od glumačke ili kreativne ekipe Star Trek-a. Evo nekoliko pitanja obožavatelja upućenih Robertu Blackmanu, te njegovih nadasve zanimljivih odgovora iz tog chat-a:


Trekkie: Bio sam zadivljen različitošću kostima koje je u DS9 serijalu nosio Garak, koji su pratili njegovu ulogu krojača. Je li bilo teško stalno izmišljati zanimljiva rješenja odjela ovog intrigantnog lika?

Robert: Ne, nije bilo teško. To su trenutci kojih se najradije prisjećam. Najteži dio je bio uvjeriti glumce kako dobro izgledaju u tim kostimima. Sva ova odjela protkana su s pomalo nenosivim materijalima, ali Andy (glumac koji glumi Garaka) je bio pravi profesionalac.


Trekkie: Nije mi jasno kako vam padaju na pamet ideje za otkačena Neelixova odijela?

Robert: Neelix spada u istu skupinu mojih ideja kao Garak, Quark, Moogie i Zek. Tkanine su egzotične i potrebno je malo istraživanja kako bi se pronašle.


Trekkie: Zašto su se boje po kojima smo razlikovali vrste činova (zapovjedni, znanstveni, izvršni) izgubile i svi sada nose sivo?

Robert: Odluka o sivoj boji pojavila se u First Contactu i trebala je dati malo moderniji izgled cijeloj uniformi. Franšiza je također vidjela u ovome zanimljivu (ferengijsko razmišljanje) mogućnost prodaje novih uniformi obožavateljima.


Trekkie: Jeli istina da ste vi unijeli relaksirajuću notu u uniforme Star Treka.

Robert: Doveli su me u 3. sezonu TNG-a s upravo takvim zahtjevom. Kako vidite zadržali su me u svim ostalim serijalima.


Trekkie: Kojem liku najviše uživate dizajnirati odjeću?

Robert: Definitivno Lwaxani Troi. Majel Roddenberry je izuzetno strpljiva i obožava odijevanje. Uživali smo oboje. Također sam obožavao odijevati Armina Shimermana (Quark) i ostale Ferengije.


Trekkie: Od čega su napravljeni kostimi Sedme od Devet?

Robert: Napravljeni su od streča isprepletenog likrom i metaliziranim vlaknima. Taj materijal kupujemo bijel, i onda ga bojimo u sivo.


Trekkie: Zašto Picard i svi drugi zapovjedni časnici stalno povlače gornji dio uniforme dolje?

Robert: Zato jer je Patrick Stewart takva osoba. On je uveo taj trend. Odjeća na njemu uvijek mora izgledati savršeno, i tako je nastao njegov zaštitni znak, koji drugi slijede.

07.06.2005 [autor: Performita]

ime:
e-mail: (opcionalno)

smile:

smile wink wassat tongue laughing sad angry crying 


| zaboravi me
Content Management Powered by CuteNews





idi na vrh